torsdag 23 oktober 2008

Biscotti med choklad och mandel


Choklad biscotti
1 ägg
1dl råsocker, kan ev ha lite mindre i om man vill
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1/2 tesked bakpulver
1 tesked kanel ( kardemumma eller annan smaksättning går också bra )
50 g mörk choklad ( ca 1 dl grovhackad )
100 g mandel ( ca 1 dl grovhackad )
Vispa ägg, socker och vaniljsocker. Blanda mjöl, kanel, bakpulver i en skål och rör sedan ner i äggblandningen.
Hacka choklad och mandel och rör ner i smeten. Lägg upp degen på mjölat bakbord och gör två längder ca 2,5 cm breda och 20 cm långa, lägg sedan på mjölad bakplåt och in i ugnen i 25 min i ca 175 grader. Ta sedan ut dem och låt dem svalna en stund innan du skär dem snett över. Låt dem sedan stå i ugnen i ca 20 minuter till så att de blir som skorpor. Ät och njut!

Jaha då blev det lite skorpor även idag. Men jag har gjort lite nytta oxå. Målat färdigt panelen i vårt uterum. H kommer hem från Göteborg i kväll och jag tänkte ta en promenad och möta upp honom. Tycker det är så tråkigt att gå fram och tillbaka samma väg så därför brukar jag göra så här i stället. Det brukar bli en promenad på mellan 1-2 timmar. Jag brukar även då ha förberett middan så att man kan nästan bara sätta sig ner och äta. Det är så gott när man har varit ute i kylan. Oftast blir det någon gryta eller liknande. Idag blir det spagetti och köttfärssås.

Inga kommentarer: