torsdag 30 oktober 2008

Scrapträff hemma hos mig

Det blev en hel del skratt även igår

Men där var ju en hel del djup koncentration också



Men riktigt tyst blev det bara när vi fikade.
Tack Josse, min arbetskamrat, för tipset på denna goda paj.

Jag krydda den lite med kanel och ingefära. Kanel är enligt mig ett måste till äppelpaj.
Bittes äppelpaj
Buffé nr 10 2008, sid 31
IngredienserPortioner: 6
6 äpplen (ca 800 g)
150 g smör3
dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Tillagningstid: Över 20 minSvårighetsgrad: Medel
Gör så här1. Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena.2. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över.3. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljvisp.
FÖR ALLA? Äggfri. Innehåller gluten. Gör laktosfri: ersätt smör och mjölk med laktosfritt alternativ, välj laktosfri glass eller vaniljvisp låglaktos. Gör mjölkproteinfri: byt smör mot mjölkfritt margarin, mjölk mot tex Solhavre och välj mjölkfri glass.

6 kommentarer:

Ulla sa...

Hihihi, ja visst hade vi roligt.

Och tack för den underbara äppelpajen...

glaha sa...

Tack för igår, precis vad jag behövde. Skratt i mängder. =)

Karin sa...

Ja du, jag hade ont i kinderna när jag körde hem....
Tungan i gommen var det....
Ha det bra!!
Karin

Therese sa...

Himla kul kväll!!!
Härliga människor är ni alla som har humor på hög nivå.
Men du gömde dra upp kindknotorna
och lägga på solbränna fotona......hi hi!

Sofi_79 sa...

Även jag och mamma vill tacka för en riktigt trevlig kväll.
Hoppas vi kan göra om detta snart fast kanske hos någon annan. Ha en fortsatt trevlig vecka.

Christina / Synål / Stina sa...

Man kan ju se hur kul ni har på att bar titta på fotona,

Hadde allt viljat varit med på en liten hörna.
Tyvärr kallade jobbet på mig denna gången,

Kram Christina