onsdag 15 juli 2009

Krusbärssaft med stjärnanis och en LO

Detta är vad jag sysselsatte mig med igår. Plockade lite krusbär och kokade en provflaska med stjärnanis. Jag la i anisen i andra kokningen men den hade nog kunnat ligga i lite längre. I alla fall enligt min smak. Plockade även en del klarbär och kokade en sats saft av dom med men det blev jätte lite smak från bären. Kollade länge i mitt kryddskåp och bestämde mig för att prova med kardemumma kapslar. Blev inte så mycket smak av dom så då åkte den malda fram med och nu blev det faktiskt gott. Men så är jag ju en kardemumma fantast. Jag har det snart i allt.

Recept på krusbärssaft
1 kg krusbär
4 dl vatten
500-600 g socker per liter saft
1.) Skölj bären och låt dem rinna av. De behöver inte snoppas. Lägg dem i en stor gryta och häll på vattnet. Koka under lock i 20 min.
2.) Mosa bären mot kastrullens sida med en hålslev eller sked. Sila bären i silställning.
3.) Mät upp mängden saft och räkna ut sockermängden. Blanda socker och saft och koka långsamt i ca 10 min. Här fick även stjärnanisen koka med. Ta grytan av värmen och ta bort skummet med hålslev.
4.) Häll upp saften på helt rena och varma flaskor och förslut väl.

En LO med foto från midsommar.


Har målat med akrylfärg på cs och sen stämplat runt där jag skulle ha fotona. Fågel är målad med Distress Ink stämpeldyna och sen fick halva fågeln en dusch med Maya mist copper.

4 kommentarer:

Christina / Synål / Stina sa...

snyggt och låter ju riktigt gott med saft på anorlunda sett.
Ha en bra helg och scrappa mycket
kram

glaha sa...

Det där låter gott nu är det bara så att krusbären fattas=) Nej det är nog så att jag inte är någon saft människa. Men hemmagjord är ju alltid godare.

Lo´n var ju kanon fin. Nu ska jag ut och promenixa och röra på mig. Ha en bra dag. kram annette

Ulla sa...

Det såg inte illa ut, då blir det några fler flaskor då???

Snyggt när man kluddrar lite med färg på CS, jättefin.

Chri sa...

vad festligt, jag var pa IKEA igar och sag en san flaska. Tankte pa dig och dina saft dagar :)